Sunday, January 15, 2012

11 Cara memasarkan produk atau perkhidmatan anda secara online


Mengiklan produk dan perkhidmatan bukanlah perkara baru dan telah menjadi pilihan ramai kerana berjuta, malah berbilion pengunjung pelbagai laman di internet. Ianya bergantung kepada strategi anda untuk menyampaikan maklumat anda kepada individu yang berlainan bahasa, adat-budaya, etnik, agama, lokasi, minat dan kecenderungan di seluruh dunia ini.

Antara cara-caranya adalah:

1. Menulis artikel yang anda hantarkan ke Squidoo, Hubpage, Ezine dan pelbagai direktori artikel (article Directories) dan meletakkan maklumat perniagaan anda termasuk URL link di dalam bio box penulis. Syarat-syarat untuk menghantar artikel anda adalah agak ketat untuk memastikan mutu artikel tersebut termasuk penguasaan bahasa (inggeris) yang digunakan. Tetapi jika anda persisten dan mencuba berkali-kali, artikel anda mungkin akan disiarkan. Anda boleh juga menjadi penulis jemputan (guest writer) di sesetengah laman blog dan laman web dengan izin pemilik laman tersebut.

2. Menggunakan perkhidmatan iklan pay-per-click (PPC) seperti Google Adword, Yahoo Search Marketing dan Microsoft AdCenter. Untuk menggunakan perkhidmatan ini, anda perlu memilih kata-kunci (keyword) yang sesuai digunakan untuk promosi anda. Iklan anda akan diletak dimerata tempat yang melibatkan kata-kunci yang anda pilih. Kos dikenakan menurut jumlah klik oleh pengunjung yang dibuat untuk iklan anda. Jika bajet anda lebih, anda boleh mendapat lebih banyak pilihan termasuk kedudukan iklan anda dalam sesebuah laman web atau kekerapan iklan anda disiarkan.

3. Mengoptimumkan laman web anda untuk mendapat ranking yang baik dalam Google, Yahoo atau MSN. Ada banyak faktor untuk menentukan kedudukan (ranking) sesebuah laman web, termasuk:
- pemilihan kata kunci utama yang anda letakkan sebagai tajuk
- pemilihan perkataan untuk meta tag
- pengulangan kata kunci di dalam isi kandungan laman web anda
- berapa banyak laman web anda dihubungkan ke laman web yang lain
- pemilihan nama untuk nama domain anda(http://www./)

4. Membina e-mail list dengan menarik pengunjung untuk menjadi ahli (sign in)pengunjung laman web anda (opt-in). Kemudian menggunakan khidmat autoresponder anda menghantar email kepada senarai e-mail yang ada untuk mempromosi produk anda. Antara cara menarik pengunjung untuk sign-in adalah dengan menawarkan barangan digital percuma (freebies) berbentuk file pdf atau perisian mini, atau menyediakan perkhidmatan percuma seperti akses kepada laman web yang menyediakan program atau perisian untuk laman web (web tools) dan banyak lagi.

5. Menggunakan social media untuk mempromosi kepada rakan-rakan anda di Facebook, Myspace, dan pelbaga jenis forum.

6. Menggunakan Classified ads ataupun iklan percuma yang dikategori mengikut jenis iklan

7. Menggunakan khidmat traffic generator seperti Adland Pro, Traffic Swarm, Easy Hits 4 U atauHeart Traffic, yang mana pengunjung dari pelbagai lokasi dari seluruh dunia akan dihantar untuk mengunjung laman web anda. Kebanyakannya hanya menerima laman web di dalam bahasa inggeris.

8. Menggunakan signature tag dalam e-mail atau forum posting anda. Dengan cara ini anda perlu kreatif untuk memilih perkataan yang sesuai untuk menarik minat mereka yang melihat "iklan" anda untuk mengunjung ke laman web anda

9. Mengadakan joint venture bersama pemilik laman web lain untuk berkongsi senarai e-mail pelanggan masing-masing

10. Bertukar-tukar URL link dengan pemilik laman web atau blog lain untuk diletakkan di laman masing-masing. Ini adalah cara yang paling biasa digunakan dan biasanya ia adalah percuma, melainkan jika sesebuah laman web itu begitu popular hingga memiliki beribu pengunjung setiap hari.

11. Menggunakan Youtube video untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan anda, atau sekadar meletakkan URL link anda di dalam clip video tersebut. Anda perlu memiliki asas mengedit video kerana anda perlu tahu bagaimana memasukkan iklan anda di dalam video tersebut sama ada sebagai teks bergerak dibawah kip video tersebut, atau sebagai teks di awal atau akhir video tersebut. Jika video anda itu dilihat oleh beribu orang di seluruh dunia, itu adalah promosi yang sangat baik untuk anda.

Terdapat banyak lagi cara-cara lain yang sedia ada dan bakal tiba di alam siber ini, hanya yang anda perlu adalah kesungguhan dan ketekunan mencari dan mempelajari teknik baru untuk mencapai matlamat anda.
Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment