Sunday, January 15, 2012

Sambutan Hari Guru

Hari Guru di Malaysia di sambut pada 16hb Mei setiap tahun semenjak 1956, bersempena hari Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Setiap tahun tema dan logo dikhaskan disamping seorang tokoh guru akan dipilih sebagai penghargaan kepada pengorbanan, jasa dan sumbangan yang dibuat oleh beliau.

Pada hari tersebut juga, para guru dan murid sibuk dengan sambutan berupa persembahan dan majlis. Yang pastinya pada pagi itu murid-murid dan para pelajar sibuk menghadiahkan guru mereka dengan cenderahati, manakala para guru sibuklah membuat koleksi hadiah yang diberi. Adakah hari ini sekadar hari ibu-bapa terpaksa berbelanja lebih untuk anak-anak mereka membelikan hadiah untuk guru mereka, atau cukup sekadar penghargaan terhadap jasa guru melalui sambutan dan persembahan.

Bagi ibu-bapa yang memiliki pendapatan yang lebih mungkin tiada masalah untuk berbelanja sedikit untuk para guru, umpamanya membeli hadiah-hadiah yang tidak berapa besar belanjanya. Apakah antara hadiah yang boleh dan berguna diberikan kepada guru?


Antaranya adalah:

1. Jambangan bunga atau kuntuman bunga yang hidup

2. Pen terutamanya pen merah untuk menanda kertas atau buku

3. Jika guru wanita mungkin boleh diberi tudung, selendang atau kerongsang

4. Buku catitan dalam bentuk diari atau organizer

5. Beg jinjing seperti shopping bag dari kanvas, untuk mudah membawa buku persediaan mengajar dan sebagainya

6. Alat organizer meja seperti bekas pensel, memo pad dan mouse pad (bagi yang berkomputer)


7. Bahan makanan seperti coklat, cookies dan muffin


Tidak semestinya hadiah yang dibeli itu menjadi ukuran. Antara cenderahati yang boleh diberi tanpa melibatkan belanja yang sebesar mana adalah:

1. Kad pop-up. Cara untuk membuatnya boleh didapati DI SINI

2. Hadiah dari kertas kitar-semula seperti kadbod yang digubah cantik menjadi bekas pensel atau memo pad, malah kad ucapan sekalipun

3. Membuat cookies secara banyak dan dihiaskan dengan bungusan plastik yang cantik beserta kad ucapan kecil


4. Memberi hadiah secara berkumpulan dengan impak dan personaliti yang tersendiri.


Cara-cara memberi hadiah secara berkumpulan:

1. Menulis sajak di atas kad besar


2. Foto kolaj (tampalan kreatif gambar-gambar termasuk foto) tentang murid-murid, guru dan kelas mereka


3. Mengecat t-shirt, kain rentang kecil dengan ucapan dari setiap murid

4. Hamper dengan mengisi semua hadiah individu dari setiap murid disertakan dengan kad berkumpulan. Hadiah dari setiap murid bolehlah dirancang supaya tidak ada duplikasi


Hari Guru janganlah hendaknya dijadikan hari sambutan yang berlebihan sehingga membebankan ibu-bapa yang kurang berkemampuan. Dengan kreativiti dan perancangan, jasa guru dapat dikenang dan dihargai tanpa perlu berbelanja besar namun tetap dirasa nilai dan penghargaannya.













Satu lagi idea untuk hadiah Hari Guru

No comments:

Post a Comment